Mejuffrouw Coolsma

Christelijke Basisschool Instituut Coolsma, opgericht in 1904 door juffrouw Coolsma, kent een rijke historie. Aanvankelijk diende het als een Christelijke kostschool primair voor de dochters van zendelingen. Na het overlijden van juffrouw Coolsma in 1921, nam een speciaal opgerichte vereniging het stokje over om de visie van het instituut voort te zetten. Van een bescheiden begin aan de Bosstraat in Driebergen tot een verhuizing naar een statige dubbele villa aan de Buntlaan, heeft Coolsma zich ontwikkeld tot een inclusieve basisschool voor zowel meisjes als jong

Met de jaren ontwikkelde Coolsma naar een school die bekend staat om haar openheid, mondigheid, en ouderbetrokkenheid; waarden die wij tot op de dag van vandaag nog steeds herkennen.

De sluiting van het internaat in 1971 en de opening van ons huidige schoolgebouw in 1973 markeerden het begin van een nieuw tijdperk. In de loop der jaren is het oorspronkelijke gebouw getransformeerd tot een modern onderwijsgebouw, voorzien van lichte, multifunctionele lokalen en een uitgebreid speelterrein dat de creativiteit en fysieke activiteit van onze leerlingen stimuleert. Het recent toegevoegde voedselbosje verrijkt onze verbinding met de natuur en ondersteunt ons streven naar duurzaamheid.

Opvallend is wellicht ons klimrek ‘De hond’, aan de voorzijde van de school. Dit speeltoestel is niet alleen een geliefde plek voor onze leerlingen, maar het vertegenwoordigt ook een diepere betekenis: een eerbetoon aan het trouwe hondje van juffrouw Coolsma.